Στις πόλεις της Ευρωπαικής Ένωσης, ο θόρυβος έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία μαζί με την μόλυνση του αέρα. Γίνονται προσπάθειες ώστε να μειωθεί ένας σημαντικός παράγοντας και των δύο: Η κυκλοφοριακή κίνηση.
Ο θόρυβος είναι η δεύτερη περιβαλλοντική πηγή που προκαλεί προβλήματα υγείας, έπειτα από την ατμοσφαιρική ρύπανση σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας των Ηνωμένων Εθνών.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 22 εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από χρόνιες παθήσεις εξαιτίας της ηχορύπανσης. Και 12 000 πρόωροι θάνατοι καταγράφονται κάθε χρόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως αποτέλεσματος στην μακροχρόνια έκθεση στην ηχορύπανση, της οποίας η κίνηση αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πηγές.
Αλλά, όπως με την κλιματική αλλαγή, οι προσπάθειες της ΕΕ για την καταπολέμηση της ηχορύπανσης προϋποθέτει όχι απλώς την αντιμετώπιση αλλά και την υιοθέτηση διαφόρων μέτρων. Ενώ η κίνηση μπορεί να αντιμετωπισθεί μέσω πολεοδομικού σχεδιασμού, οι μηχανοκίνητες μεταφορές θα συνεχίσουν να παράγουν θόρυβο και μία από τις κυριότερες προκλήσεις είναι η ανεύρεση μεθόδων για τον περιορισμό των συνεπειών στους ανθρώπους.
Σε αυτό το σημείο είναι που ο Bart Willems έχει έναν ρόλο. Είναι ενθουσιασμένος σχετικά με έναν τύπο τοίχων που όπως λέει μπορεί να ενώσει τους ανθρώπους αντί να τους διαχωρίσει.
Ο Willems απασχολούταν σε ένα ερευνητικό έργο για τη μείωση του ενοχλητικού θορύβου από δρόμους και ράγες τρένου χρησιμοποιώντας φράγματα που αντανακλούν τους θορύβους και τους ανακατευθύνουν μακρυά από σπίτια. Το φαινόμενο είναι γνωστό ως διάθλαση.
Nerve-racking
Ο στόχος ήταν να σταματήσει ένα σοβαρό, ακόμη υποτιμημένο περιβαλλοντικό πρόβλημα, σκεφτόμενος με διαφορετικό τρόπο. Οι δύο παραδοσιακοί μέθοδοι είναι, οι τοίχοι κτιρίων από κονκρίτη οι οποίοι μπλοκάρουν τον ήχο και η χρήση υλικών για οδούς και ράγες που τον απορροφούν καλύτερα.
‘Η διάθλαση αποτελεί μία τρίτη λύση,’ δήλωσε ο Willems, του οποίου η Ολλανδική εταιρεία 4Silence BV συντόνισε ένα έργο, χρηματοδοτούμενο από Horizon, το WHISSPER project.
Η Ολλανδική 4Silence ανέπτυξε τοίχους-φράγματα που έχουν αυλακώσεις σε διάφορα βάθη, και μειώνουν τον θόρυβο στρέφοντας τον προς τα πάνω σε κάθετη διεύθυνση. Αυτό σημαίνει ότι μικρότερα φράγματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να απομακρύνουν τον θόρυβο από τους ανθρώπους.
‘Αν ένας από τους τοίχους έχει ύψος ενός μέτρου, μειώνει το θόρυβο από 7 ως 9 decibels,’ δήλωσε ο Willems. ‘ Τα συνηθισμένα regular screen walls θα χρειάζονταν να έχουν ύψος τριών μέτρων για να έχουν το ίδιο αποτέλεσμα.’
“Στα επόμενα τρία χρόνια, οι άνθρωποι στην Ευρώπη θα πρέπει να εξετάσουν τα φράγματά μας.
Το πρόγραμμα WHISSPER εξέτασε την τεχνολογία με την ιδέα του να αντιμετωπίσει την ηχορύπανση από κίνηση μέσω διάθλασης, ξεκινώντας το 2019 ως και νωρίτερα αυτόν το χρόνο. Με τους τοίχους που ανακατευθύνουν τον ήχο, κι έχοντας πραγματοποιήσει δοκιμές σε Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία και Δανία, η εταιρεία δηλώνει ότι οι “τοίχοι-φράγματα” μπορούν εύκολα να εγκατασταθούν και να συντηρηθούν. Τώρα το project αρχίζει να κατευθύνεται προς τις αγορές.
‘Έχουμε ήδη ξεκινήσει τα πρώτα μας εμπορικά projects στην Ολλανδία,’ δήλωσε ο Willems. ‘και ψάχνουμε να επεκταθούμε και σε άλλες χώρες.’
Για αυτές τις πρωτοβουλίες, η 4Silence γενικά δουλεύει με τοπική αυτοδιοίκηση όπως ο δήμος του Αιντχόβεν ή η επαρχία της Ουτρέχτης. Στη Γερμανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα εμπορικά προγράμματα έχουν ήδη ξεκινήσει για την Augsburg State Building Authority και για την transport for London.
Στους επόμενους μήνες, νέοι αγοραστές σε όλοι την Ευρώποι αναμένεται να ανακοινωθούν, με την 4Silence να κοιτάζει πελάτες σε διάφορες χώρες συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου και της Δανίας.
Οικονομική ανάσα
Τα φράγματα-τείχη ήχου ελαφρύνουν τον προϋπολογισμό των κυβερνητικών οργανισμών καθώς έχουν τη μισή τιμή από τα παραδοσιακά μέτρα μείωσης θορύβου.
Ένα ελαφρύ φράγμα αλουμινίου. © 4Silence
Τα δημόσια πορτοφόλια για υποδομές είναι ήδη ‘ζορισμένα’. Τα έξοδα στην Ευρώπη, αντιμετώπισης ηχορύπανσης από οδούς και ράγες ανέρχονται στα €5.4 δις το χρόνο, ή στο 6% των συνολικών ετήσιων δαπανών και στους δύο τύπους μεταφορών.
Ακόμα η έκθεση των ανθρώπων στην ηχορύπανση από κίνηση στην ΕΕ ολοένα κι αυξάνεται. Περισσότεροι από ένας στους τέσσερις Ευρωπαίους αντιμετωπίζει επίπεδα ηχορύπανσης επικίνδυνα για την υγεία σε σπίτια, σχολεία κι εργασιακούς χώρους.
Στο μεταξύ, στο μέτωπο της αντιμετώπισης, βελτιώσεις ανακοινώνονται σε παραδοσιακές μεθόδους μείωσης της ηχορύπανσης της κυκλοφοριακής κίνησης.
Ένα ξεχωριστό χρηματοδοτούμενο Horizon project, το “SILENT RUBBER PAVE” δημιουργεί is making σπογγώδη και πιο αθόρυβη άσφαλτο με έναν πιο οικολογικό τρόπο. Στο project συμμετέχρι και μία Ισπανική εταιρεία, η Cirtec.
Θετικά σημάδια
Η Cirtec είναι έτοιμη να πουλήσει ένα νέο ασφάλτινο πρόσθετο, το RARx, το οποίο είναι φτιαγμένο από λαστιχένιο υλικό, από λάστιχα που βρίσκονται στο τέλος της ζωής τους. Το RARx προστίθεται στην άσφαλτο σαν ένας τρόπος απορρόφησης μερικής ηχορύπανσης που προκαλείται από κυκλοφοριακή κίνηση.
“Το μέλλον δείχνει να είναι λαμπρό – ξοδεύουμε λιγότερο δημόσιο χρήμα και μειώνουμε τον θόρυβο για τους πολίτες.
Ενώ το να βάζεις “λαστιχόσκονη” στην άσφαλτο έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν, οι πρακτικές προκλήσεις αναδείχθηκαν.
‘Πριν οι εργολάβοι πρόσθεταν το μείγμα λαστίχου απευθείας στην άσφαλτο, κάτι που προκαλούσε πολλά προβλήματα,’ είπε ο Guillermo Rodríguez Marfil της Cirtec. ‘Προκαλούσε πολλά προβλήματα με το μείγμα – και ο καθαρισμός του εξοπλισμού μετέπειτα ήταν δύσκολος.’
Με το RARx, η “λαστιχόσκονη” είναι αναμειγμένη με ορυκτά πρόσθετα, όπως η άσφαλτος στο εργοστάσιο, κάνοντάς την ευκολότερη στη χρήση από τους ασφαλτοπαραγωγούς. Η ηχορύπανση που προκαλείται από τα αυτοκίνητα, μειώνεται κατά 4-5 ντεσιμπέλ, σύμφωνα με τον Rodríguez Marfil.
‘Το μείγμα μειώνει την ακαμψία της ασφάλτου, προκαλεί μικρότερη δόνηση στο λάστιχο κι εν τέλει λιγότερο θόρυβο,’ δήλωσε.
Μπορεί ακόμη να μεγαλώσει των κύκλο ζωής των υπάρχοντων δρόμων, οδηγώντας σε χαμηλότερα κόστη συντήρησης. Ακόμα, το όλο concept είναι “ανακυκλώσιμο” δεδομένου ότι το μείγμα κατασκευάζεται από χρησιμοποιημένα λάστιχα.
Το RARx διοχετεύεται σε διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας. Δοκιμές και κατασκευαστικά projects έχουν πραγματοποιηθεί σε Γερμανία, Ιταλία, Πορτογαλία, και Ιρλανδία, εν μέρει υπό την ομπρέλα της SILENT RUBBER PAVE.
Παραγόμενο στην Ισπανία, το RARx θα κατασκευάζεται ακόμη σε ένα δεύτερο εργοστάσιο, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή, στο Μεξικό – τη μεγαλύτερη αφορά της Cirtec, σύμφωνα με το Rodríguez Marfil.
‘Το μέλλον δείχνει λαμπρό,’ δήλωσε. ‘Δουλεύουμε σε διάφορες ηπείρους κι ο θετικός αντίκτυπος αυξάνεται. Ξοδεύουμε λιγότερο δημόσιο χρήμα και μειώνουμε το θόρυβο για τους πολίτες.’
Κανονιστικά οδοφράγματα
Πέραν της ανέυρεσης αγορών για τα νέα εργαλεία μείωσης ηχορύπανσης, τόσο η Cirtec όσο και η 4Silence βασίζονται σε κανονιστικές αλλαγές για να διευκολύνουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Επειδή οι δρόμοι συχνά κατασκευάζονται από κυβερνήσεις και τους εργολάβους τους, η δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ρυθμιζόμενη.
‘Στη βιομηχανία ασφαλτόστρωσης, κάνουν το ίδιο πράγμα εδώ και “αιώνες”, κάτι που είναι δύσκολο να ξεπεραστεί,’ δήλωσε ο Rodríguez Marfil.
Ο Willems της 4Silence το επισήμανε.
‘Οι υποδομές δεν κινούνται γρήγορα, ειδικά όταν οι νόμοι πρέπει να αλλάξουν πριν μπορέσουμε να παρουσιάσουμε την τεχνολογία μας,’ δήλωσε. ‘Παρ’όλα αυτά, είμαστε αισιόδοξοι ότι, στα επόμενα τρία χρόνια, οι άνθρωποι στην Ευρώποι θα πρέπει να ξεκινήσουν να κοιτάζουν τα φράγματά μας.’
Η έρευνα σε αυτό το άρθρο χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ. Αν σας άρεσε το άρθρο, σκεφτείτε να το κάνετε share στα social media.